Mette Margrete

E-mail Marketing

E-mail marketing er en digital markedsføringsstrategi, der fokuserer på at sende målrettede e-mails til en virksomhedens eksisterende eller potentielle kunder. Det er en effektiv metode til at opbygge relationer, øge brandbevidsthed, fremme kundeloyalitet og drive salg.

Ved hjælp af e-mail marketing kan virksomheder sende nyhedsbreve, kampagnetilbud, produktanbefalinger og personligt indhold til deres modtagere. En af de største fordele ved e-mail marketing er muligheden for at segmentere sin målgruppe og levere skræddersyede budskaber, der øger relevansen og engagementet hos modtagerne. Samtidig giver det mulighed for at måle resultaterne i realtid, så du kan justere dine strategier og optimere dine kampagner.

E-mail marketing er også en af de mest omkostningseffektive markedsføringskanaler med høj ROI. Med automatiseringsværktøjer som velkomstflows og trigger-baserede e-mails kan du nå ud til dine kunder på det rette tidspunkt med det rette budskab.


Værktøjer og viden


Produkt 1: Pop-up på hjemmesiden.

Ovenfor kan man se det første produkt ud af 3 jeg har skulle lære at lave. Det er et pop-up vindue for leadgeneraring. Helt simpelt er leadgenerering et værktøj som virksomheder kan bruge til at indsamle kunder/profiler, for at man senere kan bruge disse indsamlede oplysninger til at lave f.eks. e-mail marketing. Man kan bladrede igennem de 3 slides, på hvert slide har jeg beskrevet hvad jeg har gjort og hvad meningen bag de enkelte steps er.

Man skal under “tilmeld” oplyse kunden/profilen om at de også tilmelder sig at få nyhedsmail mm.


Produkt 2: Velkomstmail

Til venstre for ses det andet produkt jeg skulle lære at lave, nemlig en velkomst mail. Denne velkomst mail er en del af et velkomst flow som jeg har indsat et billede af nedenfor. Denne velkomst mail er sendt i forbindelse med at en potentiel kunde har tilmeldt sig nyhedsbrevet på hjemmesiden via det pop-up vindue der er vist ovenfor. Herefter er de kommet ind i et flow af mails.



I velkomst mailen har jeg lagt vægt på at man som kunde ikke er i tvivl om hvor mailen kommer fra (i dette tilfælde Bruun Kola). Samtidig har jeg i bunden af mailen brugt en call-to-action knap som gør det nemt og hurtigt at komme tilbage på virksomhedens hjemmeside – så kunden evt. kan bruge sin rabat kode og det kan lede til et køb.

Til højre for her kan man se noget af et mail flow. Det er startet oppe ved en “Trigger.” Det er i dette tilfælde at en kunde/potentiel kunde har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Herefter kommer der et “split.” Det kan f.eks. være om kunden har købt noget eller ej. Det forgrener sig derfor i et “Ja” eller “Nej”

Den næste mail kunden vil modtage er altså baseret på om de købte noget eller ej. Mit bud på en velkomst mail ovenfor er i tilfælde af at kunden ikke køber noget. De for derfor en velkomstmail med deres rabat kode.


Produkt 3: Kampagnemail

Til venstre kan man se mit bud på en eventuel kampagnemail. Mailens’ indhold går ud på at vise at der er kommet 2 nye smagsvarianter på marked, og at man derfor ikke længere behøver at drikke den almindelige “halvkedelige Kola” længere. I toppen af mailen har jeg indsat et billede med de fire varianter man nu har mulighed for at købe, da der på flaskerne også er et logo. Man er derfor ikke i tvivl om hvem budskabet kommer fra.

For uden at have billeder af de nye varianter er de også kort men præcist beskrevet oppe i selve teksten. I denne mail er altså både opbygget med copywriting og noget grafisk materiale. I Bunden af mailen er der call-to-action knapper, både så man har mulighed for let og simpelt at komme ind til produkterne, men også til at man nemt har mulighed for at komme ind på virksomhedens sociale medier og føle med der.

Helt i bunden af mailen er der mulighed for at afmelde sig nyhedsbrevet. Det er nemlig krav i reklamemails, at der er mulighed for at afmelde sig nyhedsmails.


Begreber


Kompetencer efter dette forløb?

På baggrund af dette forløb har jeg stiftet bekendtskab og fået viden om bl.a. automation, Klavyio og copywriting. Jeg har opnået en solid forståelse af, hvordan Klavyio fungerer, og hvordan de kan anvendes til f.eks. at opsætte mails, lave mailflows, samt vigtigheden af hvor vigtigt det er at de forskellige kunder for de rigtige mails på det rette tidspunkt. Jeg har opnået kompetencer inden for automatisering af flows og er i stand til at opsætte automatiserede workflows, der effektivt styrer kundernes rejse på tværs af forskellige touchpoints.


Kilder:


This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.