Mette Margrete

Marketing Simulation

Marketing simulation er en innovativ metode inden for erhvervsuddannelse og forretningsstrategi, der giver enkeltpersoner og organisationer mulighed for at efterligne virkelige markedsforhold i et kontrolleret miljø. Ved hjælp af avanceret software og simuleringsværktøjer kan deltagere eksperimentere med forskellige marketingstrategier, analysere kundeadfærd og træffe forretningsbeslutninger, alt sammen uden risikoen for reelle økonomiske konsekvenser. På denne side findes, i samarbejdes med to andre fra mit studie, vores løsning på at drive en virksomhed, med 6 produkter fordelt på et asiatisk og europæisk marked.


Problemformulering: Hvordan markedsføres en forbrugerelektronik virksomhed globalt i et konkurrencepræget marked karaktiseret ved korte produkt livscyklusser og høj grad af innovation, hvor produkt udvikling, timing og succesfuld positionering er afgørende


Logbog

Nedenfor kan man se den logbog der er lavet år for år i simulationen. I dette tilfælde lå der en skabelon vi kunne udfylde. For hvert år skulle der forklares hvilke strategiske og taktiske beslutninger der blev taget men og hvilke analyser og refleksioner for det forgående år.

Vores strategi var at vi plantede os solidt på det europæriske marked, men at vi også begav os lidt ind på det asiatiske marked med et produkt. Planen ændrede sig dog lidt og vi endte med at have 3 produkter på det europæriske marked og 3 produkter på det asiatiske marked.

Vi har i sær kigget på share price. Neden for kan vi se vores share price i €. Hele forløbet er foregået i € og der har derfor til tider været nogle omregningsprocesser for at vi var helt sidder på at det hele kunne gå op og virkede realistisk.

Igennem hele forløbet er der kigget ind i flere forskellige ting for at se hvordan “virksomheden” kørte. Nedenfor er der indsat grafen for vores share price. Som man kan se er det gået godt og der er konstant stigning på grafen. Vi endte på en 4. plads hvilket vi var godt tilfredse med, og vores aktiepris sluttede på 199.

Billede af vores share price graf

Kilder:

CESIM – https://www.cesim.com

Logbog: Marketing Management Simulation – https://docs.google.com/document/d/1bJetwX6I459uNbmXJ03rvjncWnuu42kT/edit?usp=sharing&ouid=100329043231320055535&rtpof=true&sd=true



This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.