Visuelt content er en central drivkraft i moderne salg og marketing. For at skille sig ud på et konkurrencepræget marked er det afgørende at skabe grafisk materiale, der ikke kun fanger opmærksomheden, men også understøtter konverteringer og styrker brandets relation til kunderne. Gennem mit arbejde med Adobe Express, Canva og ChatGPT har jeg udviklet kompetencer i at designe målrettet content, der skaber værdi for både virksomheder og deres kunder.
Min erfaring omfatter udviklingen af strategisk grafisk content, der tilpasses målgrupper og kanaler for at optimere engagement og drive salgsresultater. Kombinationen af kreativitet og en datadrevet tilgang gør det muligt at levere løsninger, der ikke blot inspirerer, men også skaber målbare forretningsmæssige resultater.
Igennem dette forløb har jeg haft arbejdet tæt sammen med 2 andre fra min klasse som har haft samme specialiseringsemne som mig. Til sammen har vi dannet en læringscirkel. På tværs af hele klassen har vi haft forskellige specialiseringer og derfor forskellige områder som vi har dækket og til sammen har vi løst en større opgave for vores casevirksomhed Bubble.
Hvad er det…?
Adobe Express
- Tidligere kendt som spark
- Der findes alt fra skabeloner, automatiserede funktioner til at du kan starte helt fra bunden og lave lige præcis det du ønsker
Canva
- Grafisk designplatform
- Nem og intuitiv at bruge
- Der findes alt fra skabeloner, automatiserede funktioner, videoredigering mm.
ChatGPT
- Avanceret sprogmodel udviklet af OpenAI
- ChatGPT kan bl.a. lave tekster, komme med inputs, hjælpe med planlægning og evt give dig feedback på noget man har lavet/skrevet.
MentorOpgaver
Forløbet og Brandboard
I løbet af dette forløb har vi været tilkoblet en mentor. Vores mentor er fra virksomheden Shark og Co. i Horsens som er et reklamebureau i Horsens. Vi fik ved første møde med vores mentor forventningsafstemt hvad vi tænkte vi håbede at få ud af samarbejdede, og hvad han regnede med han ville kunne hjælpe os med.
Først og fremmest blev vi enige om at vi hver i sær skulle forstille sig at vi skulle opstarte egen virksomhed, indenfor noget som vi synes var interesant. Hertil ville have gerne have at vi lavede et Brandboard, hvor vi skulle finde på navn, farvekoder, og den generelle æstetik for “vores” virksomhed.
Min “virksomhed” kom derfor til at omhandle jagt. Jeg kom derfor på “Jagtmarken” hvor nogle af de helt grundliggende ideer bag er at det skal være indbydende, roligt, professionelt og kvalitet. Der er mulighed for at scrolle igennem mit brandboard til venstre for.
Grafisk Content
Efter vi ligesom havde fået lavet hver vores brandboard, skulle vi så også til at lave noget content for denne virksomhedes sociale medier. Meget af det content som jeg valgte der skulle laves var med fokus på jagtrejser. Nedenfor er der mulighed for at se noget af det som jeg bl.a. lavede. Noget af det feedback jeg fik på dette var at der på billede til venstre står rimelig meget tekst på et evt. opslag og at man derfor måske godt kunne have et andet billede, eller i hvert fald have teksten nede i beskrivelse.


Hertil skulle vi så også omsætte det så det lignede at vi havde lavet det på et “rigtigt” socialt medie. Dette gjorde jeg ved at tage en ramme/skabelon som lignede en telefon og satte det ind i. Billede til venstre skal ligne noget fra en story, og det andet som et almindeligt instagram post.


Årshjul
Her udover har vi også lavet et årshjul for at illustrer at vi kunne vise at vi kunne danne os et overblik over hvornår på året kampagner,, annoncer og andet indhold ville give mening af køre for vores virksomhed. Jeg lavede mit årshjul i Excel.


Til venstre kan man se det som det er inddelt efter nemlig måned, hvor mange post, og hvilken aktivitet det skulle dreje sig om. Til højre kan man så se selve årshjulet der er udfyldt.
BubbleOpgaven
Igennem dette forløb har som tidligere nævnt arbejdet tæt sammen med 2 andre, i en læringscirkel. Vi har har grafisk content som specialisering hvor vi sammen med en mentor fra en virksomhed og facilitator fra uddannelsen har været igennem en spændende og lærerig proces som vist ovenfor.
Vi har som læringscirkel sammen lavet noget content til 3 andre grupper. Den ene gruppe specialiserede sig i Webudvikling og SEO. Denne gruppe manglede nogle billeder som kunne bruges til til hjemmesiden. Dette har vi skabet med bl.a. AI og canva.



Ovenfor kan man se 3 af de bud som vi kom med til Web/SEO. Det første og sidste billede er taget med udgangspunkt i Bubble og deres kontorfællesskab, Propelhuset. Samtidig med at “Det skarpe i det skæve” gerne skulle trænge igennem med nogle lige streger, lidt skæve farve og flotte mønstre.
Derudover har vi også lavet noget for en af grupperne som specialiserede sig i neuromarketing. De havde brug for noget til at kunne lave en A/B split test ud fra. Dette har vi så lavet i Adobe Express. Man kan scrolle igennem begge filer.
I den første fil (den til venstre) er det meget “keep it simple.” Det er brug en nem læselig tekst og der er ikke noget til at forstyre dit blik når du skal læse. I den anden fil (den til højre) er der brugt en lidt med “blød” skrifttype, og nogle af Bubbles’ typiske streger. Det vi tænkte man kunne undersøge med det var om teksten fik ligeså meget/mere/mindre opmærksomhed ved at der var streger frem for rent tekst på siderne.
Til sidst har vi også lavet content til en gruppe som har E-handel. De ønskede nogle skabeloner som kunne Bubbles’ virksomheder kunne udfylde vi lavede bl.a. Landingpage og Brandboard. Jeg har vist Brandboardet.
Bubble præsentation og konference
Desuden har vi haft præsenteret for Bubble og lavet en “konference” i klassen hvor vi har præsenteret det vi har haft lært i vores læringscirkler igennem MSP. Præsentationen nedenfor er den vi brugte til Bubblepræsentationen
Nedenfor her kan man se den konference præsentation som vi havde på klassen hvor vi hver i sær skulle præsenterer det som vi havde lært vi vores specialiseringsemne.
Kilder:
- Relevans. (2024). Grafisk design. Hentet 26. september 2024 fra https://www.relevans.dk/grafisk-design
- Bæksøgaard, J. (2024). Hvad er grafisk design?. Hentet 26. september 2024 fra https://baeksoegaard.dk/blog/hvad-er-grafisk-design/
- Webcenter. (2024). Hvorfor er grafisk design vigtigt for din virksomhed?. Hentet 22. november 2024 fra https://webcenter.dk/hvorfor-er-grafisk-design-vigtigt-for-din-virksomhed/
- Adobe. (2024). Graphic design process. Hentet 22. november 2024 fra https://www.adobe.com/learn/express/web/graphic-design-process
- Ran, A. (2023, 30. august). Grafisk content. Hentet fra https://www.angelaran.dk/2023/08/30/grafisk-content/
Platforme anvendt:
- Adobe Express
- Canva
- ChatGPT