Mette Margrete

Kreativ & effektfuld markedsføring

I en tid hvor vi konstant er i konkurrence om forbrugernes opmærksomhed, handler det om at man laver noget der er fanger forbrugernes opmærksomhed og fortæller budskabet så forbrugere og kunder ikke er i tvivl om hvad det er for et budskab vi ønsker at bringe. Kreativ markedsføring vækker følelser, skaber forbindelse og bygger varige relationer mellem brand og kunde. I dette forløb har jeg både haft en opgave for en virksomhed, Aksel som sælger brugte biler for private, og en mentor som har lært os at bruge Adobe Express, og lave ting deri, samt givet os feedback.


1. Præsentation

Første præsentation omhandlede spørgsmålet “Hvad er kreativitet og kreativ markedsføring?” I denne sammenhænge har vi i studiegruppen haft undersøgt dette. Præsentationen handler om kreativitet og dens rolle i personlig og professionel udvikling. Den giver en definition af kreativitet som evnen til at skabe nyt ved at kombinere eksisterende idéer på innovative måder. Emner som kreativ selvtillid og kreative kompetencer bliver belyst, og der diskuteres, om kreativitet er medfødt eller kan trænes.

Der er fokus på forskellen mellem divergent tænkning, der handler om at generere mange idéer, og konvergent tænkning, hvor de bedste løsninger udvælges. Præsentationen fremhæver også kreativitetens betydning for problemløsning, innovation og differentiering. Eksempler fra markedsføringsverdenen, som Nikes “Just Do It” og Coca-Colas “Share a Coke,” illustrerer, hvordan kreativitet kan anvendes til at engagere og inspirere målgrupper.

Neden for er der mulighed for at scrolle igennem præsentationen som bl.a. fortæller lidt om divergent og konvergent tænkning, om kreativitet er medfødt eller ej og nogle eksempler på kreativ markedsføring.


2. Præsentation

Anden præsentation omhandlede spørgsmålet “Hvordan ser den kreative proces ud, og hvad er effektfuld markedsføring?” Dette har vi også undersøgt sammen i studiegruppen.

Præsentationen handler om den kreative proces og anvendelsen af Google Venture Design Sprint som en metode til effektiv problemløsning og udvikling af idéer. Den beskriver først den kreative proces, som ifølge psykologen Graham Wallas består af fire faser: forberedelse, inkubation, illumination og verificering. Disse faser fører fra indsamling af viden og problemdefinition til idéudvikling, test og implementering.

Dernæst introduceres Google Venture Design Sprint, en struktureret fem-dages metode, der gør det muligt at udvikle og teste idéer hurtigt. Metoden er designet til at spare tid, fremme samarbejde, reducere risiko og sikre tidlig feedback. Hver dag i sprinten har specifikke mål, fra at definere problemer og udforske løsninger til at bygge prototyper og teste dem med brugere. Præsentationen gennemgår de enkelte trin, som inkluderer aktiviteter som kunderejser, skitsering, storyboarding og brugerinterviews.

Afslutningsvis undersøger præsentationen sammenhængen mellem kreativitet og effekt. Kreativitet fremhæves som en nøgle til innovation og effektivitet, hvor forskere peger på dens evne til at skabe nytænkende og praktiske løsninger. Gennem en kombination af struktureret kreativitet og hurtige designprocesser demonstreres, hvordan man kan opnå både kreative og effektive resultater.

Neden for er der mulighed for at scrolle igennem præsentationen som bl.a. fortæller lidt om dagene i Google Venture Design Sprint, og om der er sammenhæng mellem kreativitet og effektfuld markedsføring.


Hvad er det…?


Opgave for Aksel

På baggrund af den viden min gruppe og jeg har tilegnet os gennem de eneste uger, har vi kommet med vores “take” på opgaven. Den primære opgave der skulle løses var at så mange som muligt skulle kunne huske den pågældende kampagne også længe efter de havde set dem. Mens den mere sekundære var at kommunikerer Aksels’ ideer.

I præsentationen neden for kan man se en præsentation af fremgangsmåden, fra Google Venture Design Sprint, og hvad vi har lavet på de enkelte dage.

Neden for kan man så se selve opgaven for Aksel, som vi præsenterede den for virksomheden. Noget af det feedback som vi bl.a. fik fra Aksel var at det var en sjov i det at vi havde vendt selve sloganet “Din smutvej til den bedste pris” lidt om. Vi havde nemlig vendt det om og taget alle de besværlige valg man måske tager i sin hverdag, i stedet for den nemme og hurtige. Så i stedet for at man tager “smutvejen” aka Aksel så vælger man nogle af de mere besværelige måder at gøre tingene på, som f.eks. at sælge bilen privat, hvor man selv har alt kontakt osv.


Prototypen for Aksel – opgaven.

Før vi kunne begynde at lave selve prototypen, som i dette tilfælde er videoen (ses under billede) skulle vi lave en skitse over selve videoen og hvordan vi ligesom tænke det skulle forløbe. Vi har bl.a. noget med en der tager den lange vej i stedet for de lige, og derfor noget kortere vej, vi har en der tager den lange kø i supermarked og en der holder langt væk fra indgangen til en butik selvom der var massere ledige pladser tættere på.


Til venstre for kan man se den prototype video som er vores bud til Aksel.

Ideen med videoen er at den skal være sjov så man husker den, men også relaterbart. Men selvom man måske ikke selv vælger den lange kø kan det være men kender nogle det gør og måske er man selv typen der kommer til at tage en omvej når man skal køre nogle steder hen.


Kilder:

  1. EMU. (2022). Divergent og konvergent tænkning. EMU Danmarks læringsportal. Hentet 5. oktober 2024 fra https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/begrebsguide-til-teknologiforstaaelse/divergent-og-konvergent

2. EMU. (2019). Synergi mellem teori og praksis i kreativitetsfremmende undervisning. Hentet 6. oktober 2024 fra https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Synergi_mellem_teori_og_praksis_i_kreativitetsfremmende_undervisning.pdf

3. PeopleTools. (2021). Kreativitet – hvad er det, hvordan fungerer det, og kan vi blive mere kreative?Undervisningsmateriale. Hentet fra https://peopletools.dk/kreativitet-hvad-er-det-hvordan-fungerer-det-og-kan-vi-blive-mere-kreative/

4. Sunde, S. (2023). Kreativitet: Medfødt eller tillært? Undervisningsmateriale. Hentet fra https://www.linkedin.com/pulse/4-kreativitet-medfødt-eller-tillært-simon-sunde/

5. Region Midtjylland. (2024). Din hjerne har brug for træning. Sundhed.dk. Hentet 7. oktober 2024 fra https://www.sundhed.rm.dk/sundhedstilbud/nyhedsbrev-din-guide-til-sundhed/sadan-holder-du-hjernen-skarp/din-hjerne-har-brug-for-traning/

6. Brigham Young University. (u.d.). Graham Wallas: The creative process. Design Review. Hentet 21. november 2024 fra https://www.designreview.byu.edu/collections/graham-wallas-the-creative-process

7. Creativity in Therapy. (2018). Exploring the stages of the creative process. Hentet 21. november 2024 fra https://creativityintherapy.com/2018/08/exploring-stages-creative-process/

8. Knapp, J., Zeratsky, J., & Kowitz, B. (u.d.). The design sprint. Hentet fra https://www.thesprintbook.com/the-design-sprint

9. Markedsføring. (2020). Forskere er ikke i tvivl: Kreativitet virker. Hentet 21. november 2024 fra https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/forskere-er-ikke-i-tvivl-kreativitet-virker/

10. Markedsføring. (2016). Kreativitet og effektivitet. Hentet 21. november 2024 fra https://markedsforing.dk/artikler/navne/kreativitet-effektivitet/

11. GV. (n.d.). Sprint. Hentet den 25. november 2024 fra http://www.gv.com/sprint/


This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.