Neuromarketing repræsenterer en markedsføring, der kombinerer neurovidenskab med forbrugeradfærd og reklamestrategier. Denne disciplin benytter avancerede teknologier som hjerneskanninger, eye-tracking samt ansigtsmimikanalyse for at afdække skjulte reaktioner og præferencer. Ved at afdække disse indsigter håber markedsførere at optimere deres kampagner og designe mere effektive budskaber, der appellerer direkte til hjernens sensoriske og emotionelle centre. Jeg har under dette forløb dykket ned i eye-tracking og ansigtsmimikanalyse.

Eye-tracking?
Eye-tracking er når man ved hjælp af teknologier, f.eks. et webcam i computeren følger øjnenes bevægelser. Dog kan dette gøres på flere forskellige måder, man ville også kunne bruge infrarøde briller.
Ansigtsmimikanalyse?
Ansigtsmimikanalyse er når man går ind og dykker ned i hvilke bevægelser og træk ansigtet gør/laver når det ser på f.eks. et billede. Her kan man altså vurderer om der opstår vrede eller måske frygt.
Teknologi?
Man kan bruge mange forskellige teknologier når man kigger på neuromarkedsføring. Bl.a. webcam, infrarøde briller, og svedindikatorer til hænderne. Jeg har i dette forløb benyttet mig af webcam’et i en bærbar, til at lave både ansigtsmimikanalyse og eye-tracking.
Hvad er en A/B Splittest?
En A/B split test er en test hvor man tager to f.eks. billeder eller displays i en butik der er ens. Herefter laver man små ændringer på f.eks samme billede, som er tilfældet her. Herefter kan man indsamle data og finde ud af hvad der fungere bedst, når man skal bruge billede til sin markedsføring.
Jeg har udført en undersøgelse vedrørende eye-tracking ved hjælp af iMotions. Processen involverede oprettelse af en konto på iMotions, efterfulgt af oprettelse af mit studie under Study Builder. Efter at have delt studiet modtog jeg svar. Samlet har jeg 4 respondenter, dette er som sådan ikke nok, men det giver et lille billede af hvad jeg har prøvet at formidle. Mit studie er opbygget omkring et billede, som jeg ønskede at se hvilken effekt det kunne have ved små ændringer. Jeg lavede ændringer ud fra to research spørgsmål.
- Kan man opnå mere opmærksomhed omkring navnet på virksomheden, hvis det er indsat som et logo og ikke kun tekst?
- Hvordan påvirker farverne det emotionelle engagement, og opmærksomheden omkring parret?


Ovenfor har jeg sat mine to billeder ind som jeg har brugt i min A/B split test. Man kan se at jeg har ændret farverne i cirklen omkring parret, samt ændret skrifttype, og sat et logo ind før og efter navnet på virksomheden.
Mine resultater fra fra mit studie


Ud fra vores eye-tracking analyser kan vi altså konkludere at det redigerede billede altså billede B/2 har fået mest opmærksomhed. Både på teksten/logoerne, og på hvor meget opmærksomhed parret har fået. Derfor må vi altså konkluderer at billede B/2 ville få mest succes til markedsføring. Dette er lavet med en pivottalbel.


Fillers? Vigtigt eller…?

I min A/B-test har jeg også anvendt noget kaldet “fillers.” Disse billeder skal ideelt set harmonere med de øvrige billeder, men ikke så meget, at testpersonerne mistænker, at det er mine to primære billedversioner, de skal vurdere.
iMotions
Jeg har i dette forløb brugt iMotions til at arbejde med eye-tracking og ansigtsmimikanalyse. Her har jeg opsat et studie som jeg har delt og derved indhentet svar.
Excel
Jeg har brugt excel til at omsætte det data jeg fik igennem min analyse på iMotions. Dette gjorde jeg ved at downloade det på Excel, og indsat det i en pivottabel.
AOI
Areas Of Interest – Her markerede jeg de områder på mine billeder jeg var interreseret i at få analyse data fra. Areas Of Interest er nemlig de områder man er allermest interesseret i at få viden og data fra.
Jeg kan altså konkluderer at ud fra denne dataindsamling og undersøgelse, at det fungere bedre med større tekst, samt et logo, og ud over at cirklen omkring parrene var i nogle af de samme farver, og nuancer som resten af billede.
Kilder:
- Genco, S. (n.d.). What Eye Tracking Can and Can’t Tell You About Attention. Neuromarketing Science & Business Association. Retrieved from https://www.nmsba.com/neuromarketing-companies/neuromarketing-technologies-explained/what-eye-tracking-can-and-cant-tell-you-about-attention
- iMotions. (n.d.). Home. Retrieved from https://my.imotions.com/#
- iMotions. (n.d.). What are Emotions. iMotions Blog. Retrieved from https://imotions.com/blog/learning/research-fundamentals/emotions-matter/
- Anitalk. (2023). Hvad er neuromarketing? Anitalk. https://anitalk.dk/hvad-er-neuromarketing/